کد مطلب:16779
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
چرا علما و فقها به رواياتي كه دلالت دارد بر اين كه ماه رمضان سي روزاست توجه نمي كنند؟
رواياتي كه اشاره كرده ايد، مورد توجه فقها بوده است؛ ليكن اين روايات نمي تواند ملاك عمل قرار گيرد؛ زيرا: 1- برخي از راويان اين احاديث ضعيف بوده و توثيق ندارند (مانند محمد بن سنان، معاذبن كثير و...). 2- برخي از راويان اين احاديث اشخاص موثقي هستند ولي روايات صحيح و سقيم نقل مي كنند (مانند حذيفة بن منصور). 3- برخي از اين روايات دلالت بر اين كه هميشه ماه رمضان سي روز است ندارد (مانند روايت شعيب). 4- اين روايات داراي معارض مي باشند. در وسائل الشيعه (جلد 10) بابي تحت عنوان «باب جواز كون شهر رمضان تسعه و عشرين يوماً...» وجود دارد كه در آن روايات بسياري مبني بر امكان 29 روز بودن ماه رمضان جمع شده است. 5- در برخي از روايات ملاك آغاز صيام و افطار در عيد، رؤيت هلال ذكر شده است. از اين روايات مي فهميم كه ملاك عدد ايام نيست.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.